Mijn kijk op: ruitenwissers?!

Ruitenwissers lijken misschien alleen een functioneel onderdeel van je auto, maar there’s more to it..

h964DD94B

Geschiedenislesje
Hoe cool, de ruitenwisser is uitgevonden door een vrouw. Mary Anderson om precies te zijn. Ergens begin 1900 kwam Mary op het idee van de ruitenwisser. Bedrijven hadden alleen geen interesse in dit maffe ding. Uit je autoraam hangen en regen en sneeuw er zelf afvegen werkt prima toch? Nadat haar patent op het idee was verlopen en auto’s betaalbaarder werden, werd de ruitenwisser interessant voor de auto-industrie. De eerste elektrische ruitenwisser is ook ontworpen door een vrouw, Charlotte Bridgewood. Charlottes ‘Electric Storm Windshield Cleaner’ was echter ook geen groot succes.
if-I-remove-my-windshield-wipers-do-I-still-get-parking-tickets-philosoraptor

Ruitenmisser
Mijn moeder en tante waren eens gezellig uit eten. Toen ze uit het restaurant kwamen, bleek het te regenen. Hè getver. Snel kropen ze in de auto om naar huis te gaan. Toen mijn tante de ruitenwissers van haar Peugeotje aan wilde zetten, waren mijn tante en moeder behoorlijk verbaasd. Twee zielige stokjes metaal schuurden over de voorruit, want jawel, de ruitenwissers waren gejat. Ik schoot te hulp en plaatste twee achterruitenwissers van onze auto’s tijdelijk op de voorruit van de Peugeot. Goh, dat ruitenwissers zo gewild zijn.

TWEE!
Qua design kun je best leuke dingen met een ruitenwisser. Kijk bijvoorbeeld naar de onderstaande ‘Moving Kitty Tail’, how cute!

Moving-Tail-Kitty-Car-Decal

(Bron: ThinkGeek) 

Ruitenwissers kunnen optisch prachtig worden weggewerkt, zoals bij de Seat Leon. Bij de tweede generatie van de Leon zijn de ruitenwissers verticaal gepositioneerd en verzinken ze als het ware in de voorruitstijlen. Dat vind ik nou echt geniaal, jammer genoeg heeft de nieuwste Seat Leon dit dan weer niet.

Seat_Leon_1P_FR_Candyweiß

Seat Leon (Foto: Wikipedia)

Goed. Andere bijzondere ruitenwissers. Dan kom ik uit bij Volvo. Je hebt het ongetwijfeld wel eens gezien, de koplamp ruitenwissers. Ook te zien bij andere merken, maar wat mij betreft toch echt een Volvo ding. De miniruitenwissers dienen in eerste plaats om sneeuw van de koplampen af te halen. En ik zal wel niet goed zijn, maar ik vind ze zo schattig!
Volvo-S60-2001-1280x800-010
Waardeer je de ruitenwisser inmiddels al wat meer?

Dan heb ik toch nog één gouden regel: een auto moet twee ruitenwissers op de voorruit hebben. Dat moet! Ik beschouw auto’s met één ruitenwisser op de voorruit dan ook niet als auto’s, maar als wannabees. Denk bijvoorbeeld aan de populaire Aygo, C1 en 107 drieling. Geen auto’s! Nee sorry, ik vind het werkelijk waar geen gezicht. Dus lieve designers: twee wissers op die voorruit!

m1myvjkbefok

Ieeee! (Foto: Autoweek)

Ik heb je hopelijk laten zien dat sommige ruitenwissers, naast functioneel, best cool zijn (en andere dan weer totaal niet). Mocht je ruitenwissers helemaal geweldig vinden, bestel er dan ook één voor je spiegel in de badkamer.

Gear_Tilt_Mirror_White

(Foto: Gadgethouse)

handtekening

Geef een reactie

