Beperkt Houdbaar

Ik zit al een tijdje te spelen met de gedachte om ook mijn feministische kant eens te laten zien op mijn blog. Ik heb een stuk of drie artikelen erover geschreven en toch weer verwijderd. Het is een lastig onderwerp en het is lastig om mijn mening om te zetten in tekst. Het laatste stuk dat ik hierover schreef kreeg de titel: “Mannen en vrouwen gelijk? Nooit!”. Toch zag ik het niet zitten om dit online te zetten, want wat wil ik nu eigenlijk overbrengen naar jullie, de lezer?

Afgelopen week zat ik met mijn vriend in de trein. Hij las een krantje, volgens mij de Metro. Ik zat schuin mee  te lezen en zag het onderdeel Horoscoop, daar heb ik dus werkelijk niets mee. Ach, toch even kijken.. Ik zocht naar Kreeft, want dat is namelijk mijn sterrenbeeld. Jep, gevonden. Er stond dat mijn mening telde en dat het goed was om die te laten horen.. in ieder geval iets in die trant. Zou dat op mijn stuk over gelijkheid tussen mannen en vrouwen slaan?

Gisteren zette ik de televisie aan en keek ‘De Slimste Mens’. Leuk programma, al is het alleen al om Philip Freriks. Het blijft jammer dat hij het NOS journaal niet meer presenteert. Gelukkig verschijnt hij op deze manier toch nog op mijn scherm, sympathieke man. Ondertussen keek ik op mijn telefoon om te zien wat de rest van de avond op televisie zou zijn. 21:00 uur Beperkt Houdbaar op Nederland 3. Beperkt Houdbaar? Serieus?!

Sunny als pop

Sunny Bergman (Photo credit: Vrede van Utrecht)

Beperkt Houdbaar is een documentaire van Sunny Bergman uit 2007. Toen was ik zeventien. Ik weet nog dat ik mij na het kijken van deze documentaire ontzettend kwaad, treurig en opgelucht voelde. Kwaad omdat het lijkt alsof er maar zo weinig mensen strijden tegen het schoonheidsideaal. Treurig om te zien dat het jaren geleden ging over het wel of niet scheren van benen en oksels, terwijl het nu steeds meer de richting op lijkt te gaan van het wel of niet vergroten van je borsten en corrigeren van je vagina. En opgelucht, omdat ik na het zien van de documentaire mij helemaal realiseerde dat het niet nodig is en geen zin heeft om te streven naar een bepaald schoonheidsideaal.

Op mijn zeventiende mailde ik met diverse bedrijven over hun commercials en advertenties. Ik mailde bedrijven die, in mijn ogen, zeer onrealistische vrouwen lieten zien. Denk bijvoorbeeld aan lingeriemerk Sapph, die regelmatig vrouwen laten zien met enorme borsten en minuscule tailles. Meestal mailde ik met de vraag of ze in vervolg een meer realistische weergave van de gemiddelde vrouw wilden laten zien. Van veel bedrijven kreeg ik geen reactie, van sommige hoorde ik dat het probleem meer bij mij lag.

Achteraf moet ik er wel om lachen dat ik hier op mijn zeventiende zo mee bezig was. Ik kon mij er zo druk om maken! Aan de andere kant is het jammer dat ik er nu nog maar weinig mee bezig ben. Ik was erg blij met de herhaling van de documentaire Beperkt Houdbaar, al zou het een handjevol mensen wakker schudden, dan doet de film zijn werk. De cosmetica- en modewereld zijn denk ik niet tot nauwelijks te veranderen. Dat vind ik niet eens zo’n probleem. Wat ik een groot probleem vind, is dat enorm veel vrouwen niet tevreden zijn met zichzelf en dat vrouwen streven naar een beeld dat niet realistisch is. Kijk niet naar anderen, kijk naar jezelf inclusief mooie en minder mooie dingen. Leer jezelf accepteren en wees gelukkig met wie je bent.

Indien je de documentaire van Sunny Bergman nog niet hebt gezien, raad ik je sterk aan om deze te kijken. Het kijken van Beperkt Houdbaar zal waarschijnlijk meer impact hebben dan wat ik kan bereiken met woorden. De documentaire vind je hier.
De documentaire duurt een uur en bevat beelden van cosmetische ingrepen, zit je daar niet op te wachten dan moet je die stukken even doorspoelen. Bekijk hieronder een voorproefje van de documentaire.

Ik hoor graag jouw mening over dit onderwerp!

8 gedachtes over “Beperkt Houdbaar

  1. Mooi geschreven, ik ben wel benieuwd naar je andere artikels. Als jij er zo mee in je hoofd zit dat het je oplucht om erover te schrijven moet je het niet verwijderen omdat je twijfelt; twijfelen is zonde! Als jij erover geschreven hebt vind je het duidelijk erg belangrijk, dus dan zou ik het gewoon publiceren! Ik ben wel erg benieuwd en vind je schrijfstijl erg leuk.

    Ik heb het programma afgelopen week ook gezien; erg bizar hoe sommige vrouwen denken en ook echt overtuigd zijn van zichzelf, kan er niet bij met mijn hoofd. Alles draait om uiterlijk terwijl je niet 80 wordt samen met iemand die alleen maar knap is?!

    • Bedankt voor je reactie! Inderdaad, het is gewoon zo jammer dat er vrouwen zijn die denken dat uiterlijk het enige is dat telt.
      En bedankt voor je advies 🙂 Je hebt helemaal gelijk! Ik zal eens wat minder gaan twijfelen 😉

  2. mooie docu en knap dat je die bedrijven gemailed heb. er staat nog een ding boven het schoonheidsideaal en dat is geld natuurlijk.. ze bespelen ons allemaal ><

  3. Dit is echt leuk geschreven! Je was er al zo vroeg mee bezig, wow! Die documentaire lijkt me wel erg, in het voorstukje was die “dokter” eécht verschrikkelijk bezig. Dit is echt té overdreven 😮

  4. Heel leuk geschreven 🙂 En meid, dat soort artikels zou ik juist interessant vinden! Het moet veel meer aan het licht gebracht worden. Die dokter was echt te walgelijk voor woorden. Ik zat de hele tijd te denken van ”maakt die nou een grapje… wat is dit”. Dat er zulke geldzuchtige hypocriete mensen in onze maatschappij zijn.. bah… Iemand anders’ zelfvertrouwen vernietigen zodat jij een paar centjes kunt verdienen. Bah bah bah

Geef een reactie

