How to: auto interieur spuiten

Oude auto’s zijn zo leuk! Waarom? Over het algemeen kun je overal veel makkelijker bij dan bij een nieuwe auto, denk bijvoorbeeld aan de motorruimte. Je kunt aan oude auto’s dan ook veel makkelijker zelf sleutelen dan aan nieuwe auto’s. Bij nieuwe auto’s moet je vaak rekening houden met elektronica en dergelijke. Het leuke van oude auto’s is dan ook dat je de interieur onderdelen er prima zelf uit kunt halen om ze te pimpen!
interieur

Bij nieuwere auto’s kun je ook wel interieur onderdelen eruit halen, maar vaak gaat dit lastiger en ik kan mij voorstellen dat je er niet op zit te wachten om onderdelen van een vrij nieuwe auto te gaan spuiten. Zelf heb ik de interieur onderdelen van een Suzuki Alto uit 1997 gespoten in, natuurlijk, roze. Vooral bij oudere en goedkope auto’s is dit een ontzettend leuke manier om je auto te personaliseren en een beetje op te fleuren. Ik vertel je in stappen hoe ik dit heb aangepakt.

IMG_1102

1. Demonteren
Je begint met alle onderdelen die je wilt spuiten te demonteren. Heb je twijfels over hoe de onderdelen eruit moeten? Raadpleeg dan een forum voor jouw autotype, vaak vind je daar de mensen met de meeste kennis over jouw auto.

2. Schuren
Vervolgens schuur je de onderdelen heel licht op. Gebruik hiervoor schuurpapier met een zeer fijne korrel.

3. Ontvetten
Dit is een erg belangrijke stap, het is namelijk nodig om ervoor te zorgen dat de primer goed hecht. Zelf heb ik de onderdelen ontvet met alcohol. Je kunt natuurlijk ook een ander type ontvetter gebruiken.

4. Primer
Primer is nodig om ervoor te zorgen dat je verf hecht aan het kunststof. Ik heb gebruik gemaakt van een witte primer van Motip, omdat ik een fluor roze kleur aan ga brengen. Fluor komt het best tot zijn recht met een witte onderlaag. Leg je onderdelen op een oud kleed of iets dergelijks om de ondergrond schoon te houden. Zorg ervoor dat je de spuitbus goed schut en met spuiten zo’n 30 centimeter afstand houdt. Spuit 2 tot meerdere dunne lagen primer. Je kan beter veel dunne lagen aanbrengen, dan een te dikke laag. Laat de lagen tussendoor goed drogen. Vergeet niet om de spuitbus na gebruik op de kop te houden en te spuiten om het ventiel schoon te maken, anders verstopt je ventiel.

IMG_1101

Alles in de primer!

5. Kleur
Als je primer goed is gedroogd kun je de gekozen kleur gaan spuiten! In mijn geval dus fluor roze. Bij deze stap is het helemaal van belang om je onderdelen op een kleed of iets dergelijks te leggen, anders was mijn complete schuurvloer nu fluor roze geweest ;). Ook hierbij moet je de spuitbus heel goed schudden, zo’n 30 centimeter afstand houden van je onderdelen en de verf in dunne lagen aanbrengen. Voor deze fluor roze had ik twee lagen verf nodig. Vergeet ook hier niet om na gebruik het ventiel van je spuitbus schoon te spuiten. De verf kun je het beste minimaal 24 uur laten drogen voordat je de onderdelen terug in je auto plaatst. Je kunt ervoor kiezen om te eindigen met een laag blanke lak. Motip adviseert dit bij metallic lakken. Ik heb er niet voor gekozen, omdat ik de finish van de roze lak mooi genoeg vond.

IMG_1104

6. In je auto ermee!
Tot slot klik, schroef en druk je alle onderdelen terug in je auto. En geniet van je resultaat!

Na een tijdje was ik de fluor roze kleur zat en ben ik alle stappen weer langsgegaan om naar een lichtere roze kleur over te schakelen. Hieronder kun je dat resultaat nog even bewonderen!

IMG_1248

Geef een reactie

