Verlichting: Ingo Maurer

Ik wilde een stuk schrijven over verlichting. Er is namelijk zoveel moois verkrijgbaar en toch zie je dat maar weinig mensen echt aandacht besteden aan verlichting in huis. Een verlichtingsmerk dat wat mij betreft de meest fantastische verlichtingsarmaturen heeft is Ingo Maurer. Dit merk en deze man, Ingo Maurer, verdienen een eigen stuk.
Ingo-Maurer-42880_M

Tijdens mijn vorige opleiding tot interieuradviseur kwam ik de armaturen van Ingo Maurer al een aantal keer tegen. Tijdens mijn laatste stage van die opleiding leerde ik het merk pas echt goed kennen. Wat een bijzondere man en werkelijk briljante verlichtingsarmaturen! Ik laat mijn persoonlijke favorieten aan je zien.


porca_miseria_01_br
Porca Miseria
Porca Miseria verdient eigenlijk gewoon een ruimte voor zichzelf, een lege kamer zodat je alleen maar naar dit kunstwerk hoeft te kijken. Jammer genoeg worden er maar weinig van gemaakt, zo’n tien per jaar. Deze hanglamp is namelijk behoorlijk arbeidsintensief om te maken, maar het resultaat is het meer dan waard.


zettelz-05-neuesfoto-b
Zettel ’Z 5
Deze moet ooit in mijn huis hangen. Eerst een huis hebben is dan wel zo handig. Dit verlichtingsarmatuur is voorzien van 31 bedrukte papiertjes en 49 onbedrukte papiertjes. Het leuke vind ik dan ook wel dat je met deze papiertjes kunt spelen. Denk bijvoorbeeld aan rode papiertjes toevoegen, dan krijgt de lamp gelijk weer een andere look.


birdie_03_h
Birdie
Opvallend en een beetje gek, een typisch Ingo Maurer ontwerp. Dit is een lamp uit de serie ‘Birds’, er zijn dus verschillende formaten en typen van deze lamp verkrijgbaar. De gloeilampen hebben vleugels van echte ganzenveren, waardoor het lijkt alsof ze op het punt staan om weg te vliegen. De draden van de lamp zijn buigzaam, zodat je ook met deze lamp eindeloos kunt variëren.


schlitz_up_01_br
Schlitz Up
De vorige drie verlichtingsarmaturen die ik je heb laten zie zijn behoorlijk aanwezig. Juist de rust en onopvallendheid van Schlitz Up maakt hem zo mooi en bijzonder. Een scheur in het plafond die licht biedt, geniaal!


light_au_lait_01_br
Light Au Lait
Nog eentje die bovenaan mijn wishlist staat. Een simpele kop, schotel en een lepeltje vormen een bijzonder leuk lampje. De lamp wordt bediend door te trekken aan het lepeltje.


alizz-c-cooper-03-b
Alizz F. Cooper
Alizz F. Cooper is de vloerlamp uit de Alizz Cooper collectie. De lamp is als een slang, de kop kan dan ook in allerlei richtingen gebogen worden. Eigenlijk is alleen de naam van deze lamp al geweldig.


bibibibl_01_h
Bibibibi
Een schattig vogeltje als tafellamp, leuk toch? Bij toeval kwam Ingo Maurer tot dit ontwerp. Het armatuur is een combinatie van porselein, metaal en kunststof.


campari_light_01_br
Campari light
Tien flesjes Campari Soda aan elkaar verbinden, een lichtbron ertussen en dan heb je Campari Light. Dat is precies wat ontwerper Raffaele Celentano deed. De rode vloeistof zorgt voor een bijzonder verlichtingseffect. Het is een originele lamp met een decoratieve functie.


jbschmetterling-b
J.B. Schmetterling
Erg charmant klinkt het niet, schmetterling. Maar gelukkig is het armatuur dat wel. Dit is wel erg mooi ongedierte dat op de lichtbron afkomt! De insecten op de lamp zijn handgemaakt. Een echt kunstwerk.


Ik hoop dat je hebt genoten van de prachtige plaatjes van Ingo Maurer verlichtingsarmaturen. Ik vond het erg moeilijk om deze selectie te maken, omdat eigenlijk alle Ingo Maurer ontwerpen kunstwerkjes op zich zijn. Echt een fantastisch merk met originele producten.

Wat vind jij van het merk Ingo Maurer? Welk verlichtingsarmatuur is jouw favoriet?

Bron foto’s: Architonic

Een gedachte over “Verlichting: Ingo Maurer

  1. Pingback: Jaudith | Interieur: Hippe design tafellampen onder €200

Geef een reactie

