Plastic fantastic: top 10 stoelen

Plastic in je interieur, niet iedereen loopt er warm voor. Plastic in je interieur prachtig kan zijn! Ik ga je vertellen hoe je plastic het best kunt combineren en ik laat zien hoe prachtig plastic is door je mijn persoonlijke top 10 van plastic stoelen te laten zien!

Hoe combineer je plastic?
Persoonlijk vind ik plastic het mooist als het gecombineerd wordt met andere materialen. Zet je plastic eetkamerstoelen aan een robuuste houten tafel om ervoor te zorgen dat het plastic niet kil oogt. Plastic stoelen kun je ook combineren met een glazen tafel, dit zorgt juist voor een moderne en strakke uitstraling, ook prachtig!
Met plastic stoelen kun je qua kleuren enorm variëren. Door verschillende kleuren te combineren creëer je al snel een speels effect. Wil je juist rust creëren, kies dan voor één kleur. Denk bijvoorbeeld aan allemaal witte of zwarte stoelen. Witte stoelen staan ook schitterend aan een witte tafel, of combineer juist zwart en wit voor een contrast.
De meeste plastic stoelen zijn prima buiten te gebruiken en bovendien is plastic erg onderhoudsvriendelijk.
Nog niet overtuigd? Bekijk dan mijn top 10 maar eens!
Bekijk hieronder een aantal inspirerende voorbeelden.

Bron foto 1, 2, 3


My top 10 favorite plastic chairs

panton-chair-01-b1. Panton chair
Designer: Verner Panton
Merk: Vitra

Wie kent hem niet? Een echte klassieker. De sierlijke vorm misstaat in geen enkel interieur. Het was de eerste stoel die uit één stuk kunststof gemaakt werd. Naast de goede looks van deze stoel, zit hij ook nog eens verdraaid lekker! Mijn absolute nummer 1!


2. Masters
Designer: Philippe Starck
Merk: Kartell

Ik word gewoon vrolijk van deze stoel! De mooie lijnen in de stoel zijn te danken aan Arne Jacobsen, Eero Saarinen en Charles Eames. De Masters stoel is namelijk een eerbetoon aan de stoelen van deze ontwerpers. De drie stoelen van deze designers zijn samengevoegd in de Masters stoel, wat een verrassend goede combinatie!


Vertex-KarimRashid-18-b3. Vertex
Designer: Karim Rashid
Merk: Vondom

Het lijkt erop alsof Karim Rashid een moderne draai heeft willen geven aan de Panton chair. De stoel doet mij meteen denken aan Lamborghini vanwege zijn scherpe lijnen, dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik deze stoel zo gaaf vind.


4. DAW, DSW
Designers: Charles & Ray Eames
Merk: Vitra

De dining sidechair met houten onderstel (dining height sidechair wood) en dining armchair met houten onderstel (dining height armchair wood) zijn mijn favorieten uit deze reeks plastic stoelen van Vitra. Hoewel ik de stoel met metalen poot ook ontzettend mooi vind (de nummer 5 uit mijn lijst), vind ik dit het mooiste onderstel voor deze stoel. Ik heb een kleine voorkeur voor de DAW, de stoel met armleuning. Dit is alleen erg afhankelijk van het interieur en de ruimte waar de stoel in komt te staan.


5. DAR, DSR
Designers: Charles & Ray Eames
Merk: Vitra

Daar is die mooie stoel weer! Deze keer met metalen onderstel. De volledige naam; dining height side- of armchair rod base. De vloeiende vorm van de schaal van de stoel met daaronder de strakke lijnen van het onderstel, I love it!



sign07_6_b6. Sign

Designer: Piergiorgio Cazzaniga
Merk: MDF Italia

Als ik hem zo zie, wil ik gewoon even gaan zitten. Hij ziet er zo comfortabel uit, alsof hij perfect de vormen van je lichaam volgt. De holling onder de zitting van deze stoel maakt hem erg bijzonder. Een waardige nummer 6 op mijn lijstje!



saarinen-tulip-chair3956-high-b7. Tulip
Designer: Eero Saarinen
Merk: Knoll

Een designklassieker die niet mag ontbreken in deze lijst. Het silhouet van deze stoel (met armleuning) zag je al voorbij komen bij de nummer 2, namelijk de Masters stoel. Jazeker, deze stoel is een master. De voet geeft de stoel een beetje een retro feeling en de combinatie met de kuip zorgt voor een bijzondere, tijdloze stoel.


louisghost-grey-b8. Louis ghost
Designer: Philippe Starck
Merk: Kartell

Zowel Kartell en Philippe Starck zijn bekend vanwege de omgang met plastic. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat ze voor de tweede keer in mijn lijstje langskomen. Deze keer met Louis ghost, een stoel die zeker in het transparant voor hele bijzondere effecten in een interieur kan zorgen.


vegetal_25a_b9. Vegetal
Designers: Ronan & Erwan Bouroullec
Merk: Vitra

Dit vind ik nou echt een leuke stoel voor buiten. Weg met die standaard, saaie plastic stoelen en hallo Vegetal! De organische lijnen in de stoel maken het een vrolijke en luchtige stoel.


SuperImpossible-a-b10. Super Impossible
Designer: Philippe Starck
Merk: Kartell

De laatste uit mijn favorietenlijst en alweer de derde stoel in deze lijst van Philippe Starck en Kartell. De Super Impossible heeft een vrolijke ronde schaal op slanke poten. Ik vind hem het leukst als de zitting een contrasterende kleur heeft. Lekker opvallend!


Wat is jouw favoriete plastic stoel? En wat vind jij in het algemeen van plastic stoelen?


Bron foto’s stoelen: Architonic

2 gedachtes over “Plastic fantastic: top 10 stoelen

  1. Ik weet het, maar ik houd hier echt van. :’) Vooral de gekke vormen, dan bedoel ik de eerste stoel en drie en vijf.

Geef een reactie

