Priming

Je bent een individu en je maakt je eigen keuzes. Dat denk je tenminste. Beslissingen die we nemen en gedrag dat we vertonen worden door veel verschillende dingen beïnvloed. Priming is daar één van.

Subliminale priming: verboden!
Subliminale priming houdt in dat er gebruik wordt gemaakt van een prikkel die zo kort duurt, dat je hem niet bewust waarneemt. Als ik aan subliminale priming denk, dan denk ik aan het onderzoek van James Vicary. In een bioscoop werden advertenties van Coca-Cola en popcorn getoond op het scherm, slechts een fractie van een seconde. Te kort voor bezoekers om het bewust waar te nemen. Vicary beweerde dat de verkoopcijfers van cola en popcorn omhoog gingen na het tonen van de advertenties. Helaas kon Vicary achteraf geen bewijsmateriaal aanleveren voor dit onderzoek, hij gaf later zelfs toe dat het onderzoek verzonnen was. 1
Is priming dan onzin?

Supraliminale priming
Supraliminale priming kunnen we wel bewust waarnemen en dit is niet verboden. Diverse onderzoeken laten zien dat priming wel degelijk invloed heeft op ons gedrag en op beslissingen die we nemen. Alleen in hoeverre? Dat blijft de vraag.
Een interessant onderzoek is dat van Holland, Hendriks en Aarts genaamd: “Smells Like Clean Spirit.” Uit dit onderzoek blijkt dat zelfs geuren ons gedrag kunnen beïnvloeden. In het derde experiment dat werd gehouden, werd een deel van de respondenten omringd door de citroengeur van schoonmaakmiddel. De respondenten werd gevraagd om een beschuitje te eten. De respondenten die zich in de ruimte met de citroengeur bevonden, waren meer gericht op het schoonhouden van hun tafel. De kruimels werden vaker opgeveegd dan bij de respondenten in de ruimte zonder de citroengeur, zonder dat ze zich bewust waren van de geur. 2

Kijk maar even mee
We zijn ook te beïnvloeden met woorden. Zo blijkt bijvoorbeeld dat als we woorden te horen krijgen die veel verband hebben met ouderen, we ons zo gaan gedragen door bijvoorbeeld langzamer te lopen. In het volgende filmpje is te zien wat primen met ‘geld’ met ons doet.

En dit onderstaande filmpje van Derren Brown laat zien hoe origineel je ideeën soms zijn, niet dus. Helaas een slechte kwaliteit, maar het filmpje is het bekijken waard.

Zo denk ik erover
Ik denk dat we continu worden geprimed. Maar de grens wat wel of niet onder priming valt is voor mij vaag. Is een televisiereclame een vorm van priming? Ik zie dit meer als een vorm van het mere exposure effect; hoe vaker je iets ziet, hoe positiever je het gaat vinden. Ik denk dat verschillende beïnvloedingsvormen in elkaar overlopen, een billboard kan werken als priming maar kan ook voor het mere exposure effect zorgen. Ik denk dat het ook te maken heeft met jou behoeftes. Heb je honger? Dan sta je meer open voor reclame van voedsel en dan heeft priming, volgens mij, het meeste succes.

Vertel jezelf in ieder geval positieve dingen voordat je een tentamen maakt, IQ-test doet of een sollicitatiegesprek ingaat. Wie weet helpt het! Hoe denk jij over priming?

Bronnen:
1. Snopes (2011). Subliminal advertising.
2. Holland, R.W., Hendriks, M. & Aarts, H. (2005). Smells like clean spirit.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s