Mijn 3 grootste Facebook frustraties

Ik kies er bewust voor om niet aan alle sociale netwerken mee te doen. Een Facebook-account heb ik wel, maar voor hoe lang nog? Er zijn verschillende dingen waaraan ik mij flink kan ergeren op Facebook. Ik vertel je waar ik mij aan erger en waarom ik toch nog steeds een Facebook-account heb.


1. Like, share & win!

likedeelwin
Er zijn dagen dat mijn volledige Facebook tijdlijn bomvol staat met leuke outfits, bankstellen en prullaria die mensen dolgraag willen winnen. Eerlijk is eerlijk, ik heb een zwak voor nagellak en bij winacties met nagellak voel ik nog wel eens de neiging om mee te doen aan een dergelijke actie. Er wordt dan van mij gevraagd om een pagina te ‘liken’ die ik eigenlijk niet leuk vind en vervolgens ook nog eens mijn vrienden ervan op de hoogte te stellen door de pagina het liefst zo veel mogelijk te delen. Nee, bedankt.
In de richtlijnen van Facebook staat: ‘Het is niet toegestaan om Facebook-functies (vind-ik-leuks, reacties, video’s, foto’s, omslagfoto’s enzovoort) te gebruiken voor registratie van of deelname aan de promotie (…)’. En toch zie ik het dagelijks voorbijkomen, jammer Facebook.

2. Voorgestelde pagina’s & berichten
facebookvoorgesteldbericht
Misschien zelfs nog vervelender dan de winacties zijn de voorgestelde pagina’s en berichten. Hier zit ik simpelweg niet op te wachten. Bij veel online advertenties wordt gebruik gemaakt van behavioural targetting, het afstemmen van de advertenties op eerder vertoond (klik)gedrag van de bezoeker.  Zo zie ik erg veel advertenties van auto’s en nagellak voorbijkomen, en ja, dat past mij hoe ik mijn online gedraag. Maar deze voorgestelde pagina’s slaan wat mij betreft de plank volledig mis, het zijn vrijwel altijd merken en/of onderwerpen die mij niet interesseren en eerder irriteren.
Bovendien zag ik laatst dat ik pagina’s had geliked, die ik zelf nooit heb aangeklikt. Vrij bizar. In dit artikel op Forbes is te lezen dat Facebook vaker je naam gebruikt om pagina’s aan te prijzen waar jij niets vanaf weet.

3. Facebook & feminisme
Facebook heeft behoorlijk vreemde maatstaven voor wat wel en niet oké is op Facebook. Een foto van een vrouw die borstvoeding geeft, mag niet. Grapjes over verkrachtingen mogen dan weer wel. Dankzij het succes van de campagne van onder andere vrouwenorganisatie WAM! (Women, Action and the Media), heeft Facebook aangegeven het beleid aan te passen. Inmiddels worden advertenties niet meer weergegeven naast controversiële Facebookpagina’s, dit gebeurde tot voor kort nog wel waardoor diverse bedrijven dreigden met het niet meer willen adverteren op Facebook.  Meer informatie kun je vinden op de site van de NOS en WAM!.

Waarom blijf ik?
Dit zijn mijn 3 grootste Facebook frustraties en ik zou nog wel even door kunnen gaan. Denk bijvoorbeeld aan de uitnodigingen voor spelletjes als Candy Crush en Farmville, bah! Toch heb ik nog steeds een Facebook-account. Ik heb eigenlijk nog geen social mediakanaal gevonden waar ik vrienden en familie zo makkelijk kan benaderen als Facebook. Mijn nieuwsgierige kant wint het van de nadelen van Facebook. Weten wie gaan samenwonen of trouwen, bijhouden wie wanneer jarig is en zien wat mensen om je heen beleven, het is een soort verslaving.
Weet jij een goed alternatief voor Facebook? Suggesties zijn welkom!

Geef een reactie

