How to: striping op je auto aanbrengen

Heb je een oude auto? Heeft je auto een saaie kleur? Of wil je gewoon iets meer opvallen in je wagen? Striping is de oplossing! Zelf vond ik mijn Suzuki Alto te onopvallend en daarom heb ik roze striping aangebracht. Het is prima zelf te doen en bovendien goedkoop. Ik leg uit hoe je twee banen striping over je auto kunt plakken!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Striping kopen
Allereerst moet je natuurlijk de striping aanschaffen. Er zijn veel online shops die auto striping verkopen. Er is ontzettend veel keus. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor één streep of meerdere, een blokjespatroon, een rits en veel andere soorten. Ik ben echter voor de goedkopere optie gegaan, namelijk decoratiefolie van de bouwmarkt. Ik kocht twee rollen roze decoratiefolie bij de Praxis. Inmiddels is de roze folie echter uit het assortiment, op de website zijn nog diverse soorten verkrijgbaar. Zwarte, witte en carbonlook folie zijn nog verkrijgbaar. De roze folie kostte toen ik het en paar jaar geleden kocht zo’n vijf euro per rol, aangezien ik twee rollen nodig had was ik voor tien euro klaar! Koopje toch?

Voorbereiding
Het is belangrijk dat de autolak schoon en vetvrij is. Dit kun je doen met bijvoorbeeld WD40 of een ontvetter zoals Dasty van de Wibra. Ik ga uit van striping op een rol, die je dus nog zelf op maat moet snijden. Koop je voorgesneden striping? Lees dan meteen verder bij ‘Tijd voor tape’!
Dit is wat je nodig hebt:
– stanleymes of afbreekmes
– schilderstape
– snijmat
– meetlint en (metalen) liniaal
– potlood
– striping
– evt. een sopje

Koop je de striping op een rol, dan moet het natuurlijk nog op maat gesneden worden. De breedte van de striping is aan jou om te bepalen. Zelf heb ik gekozen voor 17 centimeter brede striping. Dit is erg afhankelijk van je auto en smaak. Met liniaal en potlood teken je de maat af op de rol. Vervolgens leg je de rol op de snijmat en je snijdt de striping op maat. Dit kun je het beste doen door een metalen liniaal op de potloodstreep te houden en vervolgens met je stanleymes langs het liniaal te snijden. Zo krijg je mooie strakke lijnen zonder rafels in de striping.

Tijd voor tape

Belangrijk bij het plakken van striping is om het midden van je auto te bepalen. Zelf heb ik het midden aangegeven met schilderstape. Je bepaalt het midden door de auto simpelweg op te meten met je meetlint. Daarnaast kun je kijken naar centrale punten van de auto, zoals het logo op de motorkap en de achterkant. Omdat het midden van de auto nu is aangegeven met schilderstape, kun je van daaruit goed de plekken voor de striping bepalen. Bepaal hoeveel centimeter vanaf het midden je de striping wilt hebben en geef dit ook aan met schilderstape. Dit kun je ook doen door om de zoveel centimeter een stukje schilderstape te plakken.

Striping it is!
Alle voorbereiding is gedaan, tijd voor de striping. Plak nu de striping langs de schilderstape met behulp van een rakel of pinpas, eventueel met een stukje vilt eromheen. Doe dit voorzichtig stukje voor stukje en let op dat eventuele luchtbobbels worden weggestreken. Vind je dit te lastig? Gebruik dan zeepsop onder de sticker, je kunt dan nog met de sticker schuiven en als je hem goed hebt liggen het zeepsop eronder weg strijken. Waar mogelijk (motorkap en achterklep) vouw je de striping simpelweg naar binnen. Op andere plekken snijd je de striping voorzichtig af. Tot slot trek je de schilderstape van de auto af.
Je bent een paar uurtjes zoet, maar dan heb je ook wat. Een compleet nieuwe look voor je auto! Succes!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een gedachte over “How to: striping op je auto aanbrengen

  1. Hartstikke leuk resultaat, zo knap gedaan Zelf ga ik binnenkort de ruiten maar eens voorzien van uv-werend folie, je kan er zoveel kanten mee op! Mag de auto van mijn ouders niet bewerken haha maar misschien dat ik als ik zelf iets heb dit kan proberen, bedankt voor de tip!

Geef een reactie

